woensdag 30 augustus 2017

Op naar een mooi nazomer

boontjes, komkommer, courgette, ananaskers, cucamelon
De laatste boontjes,
en nog lang niet de laatste kromkommers.
Courgettes van de nieuwe tuin.
Die kleine gele bolletjes zijn de lampionnetjes
van de ananaskers. De groene bolletjes
zijn de cucamelons.
Groeizaam weer. Vandaag (veel) regen, afgelopen dag zon en warmte en de rest van de week voorspellen ze iets daar tussen in. Ik hoop dat we in de maand september nog zo nu en dan mooi weer krijgen. En dan bedoel ik echt niet 25 graden en meer, maar gewoon 18 graden en zonnig is ook prima. Dan gaan we namelijk nog een flinke najaar oogst krijgen. Ik heb namelijk mijn tweede tuin ergens half tot eind juli nog volgezaaid, en eigenlijk alles doet het heel goed. De boontjes bloeien, de bieten groeien, de uien hebben al een flinke pluk loof en ik heb van één courgetteplant zelfs al courgettes geoogst. Ik denk niet dat de pompoenen nog daadwerkelijk pompoenen op zullen leveren, maar het worden wel al mooie planten. Ook de kolen, boerenkool en palmkool, doen het goed. Dus als het niet vanaf nu tot aan november elke dag zulk weer is als vandaag staat er nog genoeg te oogsten. De 'oude' groenten, in de andere tuin hebben veelal hun beste tijd gehad. De stokbonen worden de geel, de kolen hebben het van de rupsen verloren, de sla is uitgebloeid, de bieten zijn grotendeels geoogst. Al is daar stiekem nog een heleboel te oogsten hoor. En ook veel leuke en lekkere dingen.
Van de cucamelon kan ik om de dag wel een handje plukken, en omdat ze zo onbekend zijn vind ik het heel leuk om ze aan iedereen te laten proeven. De verbazing over de mini-watermeloen die naar een iets zuurdere, smaakvollere, komkommer smaakt is vaak groot. De meeste cucamelons halen de keuken dan ook niet.
tomaatjes op het balkon
Op mijn balkon staan 4 kleine dwergstruiktomaatjes.
En daar komt me toch een bult tomaatjes af!
Ik was een beetje vergeten dat ik nog ananaskers had staan. Ik weet niet zeker meer welk ras ik heb, het was geloof ik een kruising tussen de twee meest gangbare rassen. Het is in elk geval een plantje van een centimeter of 30 hoog. Ik had ze overal een beetje langs de randen gezet en ze vielen daardoor niet echt op. De geel-groene lampionnetjes, waar de bes in verstopt zit, zie je ook pas als je een blad optilt. Het was dan ook een hele leuke ontdekking toen ik er achter kwam dat er tientallen rijpe vruchtjes aan zaten. Want die vruchtjes zijn lékker! De echte zoetekauwen hebben wellicht liever frambozen of aardbeien, maar als je een iets minder zoete smaak wel kan waarderen is de ananaskers zeker een aanrader. En die leuke gele lampionnetjes staan ook nog eens geweldig als aankleding bij een dessert. 
Tot slotte nog een opvallende plant die bíjna rijp is. In mijn tuin staat 1 plantje met een stuk of 4 vruchten eraan, op mijn balkon staan, in een bierkrat, een stuk of 4 planten, die hélemaal vol hangen. Ik denk dat er wel 5 aanhangen, terwijl het best wel kleine plantjes zijn. Ik heb natuurlijk over mijn mini - Paprika's:


bierkrat als bloempot
Paprika's in een leeg bierkrat. Je moet soms wat als je even geen bloempot kunt vinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!