maandag 31 juli 2017

Werk op de tuin!

bruine zonnebloem
Een bruine zonnebloem staat vol in bloei.
Een brood, een kilo gehakt, een fles wijn, 2 zakken chips, een rol koekjes en een reep chocola... Mijn boodschappen zijn weer eens heel gezond. Ik verbeeld me altijd dat het kassameisje bij de jumbo me verwijtend aan zit te kijken en onderdruk de neiging om haar uit te leggen dat dit niet mijn avondeten is, maar dat hiernaast ook nog vele kilo's aardappels, groente en fruit van de tuin eet. Het kassameisje scant ongeïnteresseerd mijn producten. Is dit hetzelfde meisje van die keer dat ik op maandagochtend 2 halve liter blikken van het goedkoopste bier haalde? In mijn modderige tuinkleren? Voor de slakken natuurlijk, maar dat weet zij niet. Als we binnenkort posters gaan ophangen voor de open dag van de volkstuinvereniging zal ik zorgen dat ik dát meisje vraag of ik bij hun ook een poster op mag hangen...

Quinoa kweken
Niet goed te zien, maar hier zit een hele
dikke sprinkhaan tussen de quinoa bloemetjes.
Tot verbazing van sommige medetuiniers ben ik nog druk aan het zaaien en planten. De nieuwe tuin moet vol (al vult dat al redelijk op). En ook in de oude tuin zijn vrije plekken waar de aardappels en de uien hebben gestaan. De dingen die nu nog gezaaid kunnen worden zijn natuurlijk beperkt, dus ik vermoed dat we straks een overvloed aan spinazie, bietjes en boerenkool hebben. Als ik half augustus nog ruimte over heb zaai ik de rest in met phacelia. De grond moet tenslotte wel bedekt blijven en phacelia is een mooie bloem, aantrekkelijk voor bijen, gaat dood als het vriest en is goed voor de grond als je de afgestorven plant vervolgens onderschoffelt.
Alles wat ik vorige week gezaaid en geplant heb groeit trouwens heel goed. Even goed als alles wat een week eerder onder geploegd en gefreesd was. Al die in stukjes gehakte wortels van grassen en windes komen alweer boven en ook alle zaadjes die door het ploegen ineens aan de oppervlakte gekomen zijn kiemen enthousiast. Voorzichtig schoffel ik tussen de kleine zaailingetjes. Hopelijk worden de plantjes snel groter en onderdrukken ze dan het onkruid. Al heb ik door het overschot aan ruimte dat ik ineens heb de planten voor het eerste op ruime afstand van elkaar gezaaid. Met dus als nadeel dat er meer ruimte is voor onkruid. In mijn oude/eerste tuin staan de planten zó dicht opeen dat het onkruid echt geen ruimte meer krijgt. Elk nadeel heb z'n voordeel.

Met een grondboor een gat geboord ín
de sloot om straks een paal te kunnen plaatsen.
De klei die uit de sloot komt is helder blauw en vet.
Je kunt er potten van bakken
Nu het tuin gedeelte op een tuin begint te lijken is het ook tijd om het terras aan te gaan leggen. Het meeste glas is er uit, de grond is min of meer vlak en de eerste 3 kruiwagens zand hebben we er al heen gebracht (en voor wie denkt dat ik Ruurd alle zware dingen laat doen: 2 van de 3 heb ik gekruid! :-) Met halve kruiwagens tegelijk, dat wel.) Ruurd is nu eerst een stap naar de sloot aan het maken zodat we daar straks gieters kunnen vullen.
Tot voor kort stond er een schommel op de tuinvereniging, die compleet versleten was. De palen daarvan die niet verrot zijn vormen straks de basis voor ons afstapje. Al blijkt het in het water plaatsen van die dikke palen nog wel een klusje. 

Het aanleggen van het terras wordt ook nog wel een uitdaging. Niet zozeer het leggen zelf, maar het verzamelen van tegels. Wij hebben geen auto dus alle tegels moeten uit de buurt komen. Op de vereniging waren gelukkig al een paar mensen die wat tegels over hebben, maar mogelijk hebben we er nog (veel) meer nodig. Dus mocht je iemand weten die op met-een-kruiwagen-loop-afstand van de Volkstuin tegels overheeft, wat voor kleur, maat of model ook: Bij ons zijn ze welkom. Ruilen tegen boontjes en sla is natuurlijk altijd mogelijk ;-)

Groetjes Berber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!