donderdag 11 mei 2017

Solitaire bijen en rare tomaten

Bijen
Enige tijd geleden heb ik al eens een foto laten zien van onze boomstronk waar we gaten in hebben geboord voor de bijen en andere insecten (bijenhotel). De bijen hebben echter zélf al een mooi plekje gevonden. Vanmiddag zag ik ineens een boel bijen af en aan zoemen in de goot naast onze tuin. Niet de goot die we helemaal dicht gemaakt hebben met dakpannen, maar die aan de andere kant. Een veel diepere en oudere goot, vol met barsten gaten in de klei. En die barsten en gaten, die vonden de bijen nou juist wel leuk. 
Het is lastig te zien, maar in het
midden van de foto zit een bij,
naast de ingang van zijn holletje.
Als je ineens een stuk of 30 bijen bij elkaar ziet vliegen en een aantal gaatjes en scheuren in ziet gaan, dan denk je natuurlijk: 'Dit is een volk dat uitgezwermd is'. Of dat dacht ik althans. Dus ik heb de imker die bij ons op de volkstuin een aantal kasten heeft staan gebeld. Die imker geloofde er niet zo veel van; waren het geen hommels? 
Dus ik met de imker naar mijn tuin. 
Geen hommels: Bijen. Geen volk, maar solitaire bijen. En waar solitaire bijen meestal in hun eentje zijn (solitair = alleen), zijn het bij mij dus een boel bij elkaar. Ze hebben wel als het goed is allemaal hun eigen gaatje waarin ze eitjes leggen, bij dat eitje doen ze een voedselvoorraadje, voor de jonge larve straks. En dat eitje met voedsel metselen ze dicht. En dan beginnen ze aan de volgende babykamer; eitje, voedsel, dichtmetselen.
Waarschijnlijk is 'mijn' bij de rosse metselbij, maar er zijn zo'n 75(!) soorten bekend in Groningen, dus met 100% zekerheid is het niet te zeggen. 

Ik heb mijn uiterste best gedaan om een bij op de foto te krijgen, maar ze gaan snél, en mijn telefoon is niet heel snel... Uiteindelijk is het Ruurd gelukt, wel goed kijken...

Tomaten
En dan had ik deze week nóg iets bijzonders. Eigenlijk vind ik álle zaadjes die zich ontwikkelen tot een plantjes wel bijzonder. Zo'n heel piepklein ieniemie zaadje dat je in een potje met modder en water stopt en het wordt een plant. Zomaar. Met groente of fruit eraan soms zelfs... Das toch bijzonder?
Maar blijkbaar gaat het niet altijd helemaal zoals het hoort, en dan krijg je een éxtra bijzonder plantje. Zoals dit tomatenplantje.

Rechts een normale tomaat, met al een 3e en 4e blad. Links de tomaat met maar 1 blad.
De kiemblaadjes zijn bij de rechter tomaat al vergeeld en afgevallen,
de linker heeft nog 2 groene kiembladen. Als je niet zo veel blad hebt moet je zuinig zijn met wat je wel hebt...
Op het eerste gezicht een normale tomaat. Maar er mist iets.. Hij heeft netjes 2 kiemblaadjes, en dan één 'echt' blad. Bij een 'normale' tomaat groeien er steeds 2 echte bladeren in één keer. Tussen die twee blaadjes zit dan het groeipunt voor de volgende twee blaadjes. Soms zit er in een bladoksel een dief, die op zijn beurt ook weer steeds 2 blaadjes maakt etc. Maar als je maar één echt blad hebt, dan heb je geen 'tussen de blaadjes' en ook geen 'bladoksel'. Dus is dit plantje gedoemd om altijd één blaadje te houden :-(. Ik heb em voor nu nog laten leven, ben wel benieuwd hoe die zich verder ontwikkelt, maar ik ben bang dat hij niet verder zal groeien dan wat het nu is. Foutje van moeder natuur. Kan gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!