woensdag 3 augustus 2016

Balkon

Voor ik een tuin had, had ik al een balkon. Niet heel groot, en volledig volgepropt met planten, dus het was een beetje een jungle. Aangezien ik nu een tuin heb waar al mijn planten kunnen staan, zou er in theorie nu veel ruimte op het balkon moeten zijn... In de praktijk natuurlijk niet. Ik kan het niet laten... En ja, die potten heb ik nu ook eenmaal (al heb ik een aantal, de grootste, weggegeven), dus dan kan er ook wel wat in! 
balkon tuin
Ruurd heeft de grote houten bak gebouwd. Vol kruiden, bloemen een framboos.
Vooraan een bierkrat met 2 komkommerplanten, goedkoopste en beste bloempot ooit! 
Geen bieten en koolrabi meer, die staan beneden. Wel veel kruiden, wat bloemen, tomaten, paprika's en komkommers. De kruiden staan hier omdat het nu eenmaal makkelijker is om tijdens het koken even naar het balkon te lopen naar de tuin. De tomaten, paprika's en komkommers zijn planten die van warmte en niet te veel regen op hun bladeren houden. Kasplantjes dus. Een kas heb ik niet, maar mijn balkon is droog en zit tegen de donkergrijze, dus lekker warme, zijkant van de flat aan. Als aanpassing aan mijn niet al te grote balkon heb ik een dwerg-struik-tomaat, een snackkomkommer en een mini-paprika :-).
De bloemen zijn nog in de minderheid, ook al zouden die in mijn oorspronkelijke plan de boventoon gaan voeren... Gelukkig bloeit de tijm ook mooi :-).
Verder stond het eerder nog vol met jonge plantjes die nog te klein waren voor in de volle grond, er stond een pot vol aardappelplanten omdat ik meer pootaardappeltjes dan ruimte had (de pot met knollen staat er nog). Er staan nog wat koolrapen, want die had ik net voorgezaaid toen ik er achter kwam dat er knolvoet in de tuin zit, dus die zijn beter af op het balkon in een pot dan in de volle grond. 
potten tuin
Kleurrijke potten met onder andere dwerg-struik tomaatjes en paprika's.
En ten slotte natuurlijk nog, mijn trots: Een framboos. Het is een herfstframboos, dus we hebben deze week net de eerste rijpe frambozen kunnen eten (zomerframbozen zijn veel eerder rijp). Vorig jaar hebben we misschien 2 of 3 frambozen kunnen eten, dit jaar in elk geval al 8 :-D. En dat gaan er hopelijk natuurlijk nog veel meer worden. Ik vind frambozen zo'n beetje het lekkerste fruit dat er is (Bij de lidl verkopen ze voor een paar euro 500 gram diepvries frambozen, voor als de plant leeggeplukt is).  

Het staat dus stiekem nog wel een beetje vol op het balkonnetje. Maar in tegenstelling tot vorig jaar is er  wél genoeg ruimte om er met 2 à 3 man te kunnen zitten, én je kunt ondertussen een cherry-tomaten, snack-paprika of snoep-komkommer eten (als ze rijp zijn dan, dat duurt nog even) :-D.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!